2021대수능기출풀이

미키박쌤의 2021 수능 34번 문제 풀이 및 해설

미키박 2020. 12. 5. 20:48
728x90

오늘은

여러분들이 '이해'하는 데

많은버거움을 느끼시는

'2021 대수능기출 34번

(2020년 12월 3일 실시)'

지문 해석 및 이해를 위한

상세 해설을

포스팅하겠습니다.

​활용 순서는

Part I

1. 혼자 풀어보기

2. 답 확인하기

3. 근거 확인하기

 

 

Part II.

1. 혼자하기 (혼자 먼저 고민해 보는 과정)

2. 분석하기 (고민한 것이 어떻게 분석되었는가 파악하고 추가 이해가 필요한 부분 확인 과정)

3. 복습하기 (새롭게 배운 내용 확실하게 연습해서 내 것으로 만들기)

 

Part I

 

1. 혼자 풀어보기

 

34. 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것을 고르시오[3]

Successful integration of an educational technology is marked by that technology being regarded by users as an unobtrusive facilitator of learning, instruction, or performance. When the focus shifts from the technology being used to the educational purpose that technology serves, then that technology is becoming a comfortable and trusted element, and can be regarded as being successfully integrated. Few people give a second thought to the use of a ball-point pen although the mechanisms involved vary  some use a twist mechanism and some use a push button on top, and there are other variations as well. Personal computers have reached a similar level of familiarity for a great many users, but certainly not for all. New and emerging technologies often introduce both fascination and frustration with users. As long as _____________________ in promoting learning, instruction, or performance, then one ought not to conclude that the technology has been successfully integrated — at least for that user.

*unobtrusive: 눈에 띄지 않는

 

 the user successfully achieves familiarity with the technology

 the user’s focus is on the technology itself rather than its use

 the user continues to employ outdated educational techniques

 the user involuntarily gets used to the misuse of the technology

 the user’s preference for interaction with other users persists

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Part I

2. 답 확인하기

 

 

② the user’s focus is on the technology itself rather than its use

 

 

 

Part I

3. 근거 확인하기

 

34. 다음 빈칸에 들어갈 말로 가장 적절한 것을 고르시오[3]

Successful integration of an educational technology is marked by that technology being regarded by users as an unobtrusive facilitator of learning, instruction, or performance. When the focus shifts from the technology being used to the educational purpose that technology serves, then that technology is becoming a comfortable and trusted element, and can be regarded as being successfully integrated. Few people give a second thought to the use of a ball-point pen although the mechanisms involved vary  some use a twist mechanism and some use a push button on top, and there are other variations as well. Personal computers have reached a similar level of familiarity for a great many users, but certainly not for all. New and emerging technologies often introduce both fascination and frustration with users. As long as _____________________ in promoting learning, instruction, or performance, then one ought not to conclude that the technology has been successfully integrated — at least for that user.

*unobtrusive: 눈에 띄지 않는

 

② the user’s focus is on the technology itself rather than its use

-> 근거 : 글 초반에는 교육에 적용되는 기술의 성공적 통합 = 

교육 + 기술 = 눈에 띄지 않는 조력자로 인식되는 것 -> 아, 티 안나지만 도움을 주는 것(분위기 긍정적임)

-> 펜의 쓰임새 =  당연히 펜을 무엇에 쓰겠는가?

-> PC의 쓰임새 = 많이들 친숙하지만, 아닌 경우도 있다.

-> 결국, 신기술은 매력도 있지만 좌절감도 준다.

-> 결론 빈칸 : 성공적으로 통합되었다고 결론짓지 말아야 하는 경우는? -> 통합되었다는 것의 의미는? 바로 이 기술로 사용자가 제대로 써먹는 것! -> 그럼 제대로 써먹지 못하는 경우(쓰임새와 기술이 따로 노는 것) -> 이렇다면 성공적으로 통합되었다고 결론지으면 안된다.

 

 

 

 

 

Part II.

1. 혼자하기

Successful integration of an educational technology is marked by that technology being regarded by users as an unobtrusive facilitator of learning, instruction, or performance. 

 

 

2. 분석하기

Successful integration of an educational technology is marked by that technology being regarded by users as an unobtrusive facilitator of learning, instruction, or performance. 

-> 성공적인 통합은 / 교육을 위한 기술의 / 표시된다 / 그 기술이 사용자들에 의해 여겨지는 것에 의해서 / 눈에 띄지 않는 조력자로 (여겨짐) / 학습, 가르침, 혹은 수행(의 조력자)

-> 교육 효과를 높이기 위한 기술의 사용... 이것이 보이지는, 티가 나지는 않지만, 학습, 가르침, 혹은 수행을 할 때 티가 나지 않게 도와주는 조력자인 기술 덕분이다.. 이렇게 기술에 대한 시각을 가지면, 교육에의 기술 적용은 성공적이다 라고 할 수 있다는 겁니다.

 

 

3. 복습하기

Successful integration of an educational technology is marked by that technology being regarded by users as an unobtrusive facilitator of learning, instruction, or performance. 

교육 기술의 성공적인 통합은 사용자에 의해 학습, 교육 또는 수행의 방해받지 않는 촉진자로 간주되는 기술로 표시된다.

 

 

 

 

1. 혼자하기

When the focus shifts from the technology being used to the educational purpose that technology serves, then that technology is becoming a comfortable and trusted element, and can be regarded as being successfully integrated. 

 

 

2. 분석하기

When the focus shifts / from the technology being used / to the educational purpose that technology serves, 

-> 초점이 이동할 때 / 이용되고 있는 기술로부터 / 기술이 달성하는 교육적인 목적으로 (이동할 때) / 

 

then that technology is becoming a comfortable and trusted element, / and can be regarded / as being successfully integrated. 

-> 그러면 그 기술은 편안하고 신뢰받는 요소가 되고 있는 것이다 / 그리고 간주될 수 있다 / 성공적으로 통합되고 있는 것으로

 

-> 기술 자체의 초점에서 기술을 활용해서 교육적인 목적을 이뤄낼 때, 기술이 성공적으로 통합되었다는 의미입니다. 아, 기술이 제대로 활용되어서 교육에서 목적을 이뤄냈구나 라는 뜻입니다.

 

 

3. 복습하기

When the focus shifts from the technology being used to the educational purpose that technology serves, then that technology is becoming a comfortable and trusted element, and can be regarded as being successfully integrated. 

이용되고 있는 기술에서 기술이 서비스하는 교육적 목적으로 초점이 옮겨갈 때, 그 기술은 편안하고 신뢰할 수 있는 요소가 되어가고 있으며, 성공적으로 통합되고 있다고 간주될 수 있다.

 

 

 

 

1. 혼자하기

Few people give a second thought to the use of a ball-point pen although the mechanisms involved vary  some use a twist mechanism and some use a push button on top, and there are other variations as well. 

 

 

2. 분석하기

Few people give a second thought / to the use of a ball-point pen / although the mechanisms involved vary 

-> 다시 생각해보는 사람들은 거의 없다 / 볼펜의 쓰임새에 대해서 / 비록 관련된 메커니즘들이 다양하지만.

-> 볼펜으로 할 수 있는 일이 많죠? 몇몇 학생들이 잘 하는 볼펜 쉼없이 돌리기...ㅠ.. 볼펜으로 책상 두드리기... 이거 난타인가요? ㅠ.... 하지만, 볼펜의 쓰임새는 역시 무언가를 기록하기 위한 물건이라는 정의가 뒤집히지는 않죠. 즉, 볼펜의 쓰임새? 더 생각할 것도 없겠죠? 

 

 some use a twist mechanism and some use a push button on top, and there are other variations as well. 

-> 몇몇은 트위스트 메커니즘(불지피는 모습처럼)을 사용한다 / 그리고 몇몇은 누름 버튼(볼펜심 나오게 하는 누름 부분)을 바닥에 대서 (거꾸로) 사용하기도 한다 / 그리도 다른 변형들(변형된 쓰임들)도 있다.

 

 

3. 복습하기

Few people give a second thought to the use of a ball-point pen although the mechanisms involved vary  some use a twist mechanism and some use a push button on top, and there are other variations as well. 

비록 관련된 메커니즘이 다양하지만 볼펜의 사용에 대해 다시 생각해 보는 사람은 거의 없다. 어떤 사람들은 펜을 돌려 사용하고 어떤 사람들은 거꾸로 사용하며 다른 변형된 사용법들도 있다.

 

 

 

1. 혼자하기

Personal computers have reached a similar level of familiarity for a great many users, but certainly not for all. 

 

 

2. 분석하기

Personal computers have reached / a similar level of familiarity / for a great many users, / but certainly not for all

-> PC는 도달했다 / 비슷한 수준의 친숙함에 / 상당히 많은 사용자들에게 / 하지만 확실히 모든 사용자들에게 그런 건 아니다.

-> a great many + 복수명사 : 상당히 많은 ~들

->  for all (users) 

 

 

3. 복습하기

Personal computers have reached a similar level of familiarity for a great many users, but certainly not for all. 

개인용 컴퓨터는 많은 사용자들에게 비슷한 수준의 친숙함에 도달했지만, 확실히 모두에게 그런 건 아니다.

 

 

 

 

1. 혼자하기

New and emerging technologies often introduce both fascination and frustration with users. 

 

 

2. 분석하기

New and emerging technologies often introduce / both fascination and frustration / with users. 

-> 새롭고 부상하는 기술들은 종종 접하게 한다 / 매료와 좌절감을 / 사용자들에게

-> 새로운 기술들을 처음 접하면 신기한 매력도 느끼지만?

생각보다 잘 사용을 못하게 되면, 심한 경우에는 좌절감 까지도 느낄 수 있죠? 아...난 기계치인가봐..

 

 

3. 복습하기

New and emerging technologies often introduce both fascination and frustration with users. 

새로운 기술과 새로운 기술은 종종 사용자들에게 매료와 좌절감을 동시에 접하게 한다.

 

 

 

 

1. 혼자하기

As long as ② the user’s focus is on the technology itself rather than its use in promoting learning, instruction, or performance, then one ought not to conclude that the technology has been successfully integrated — at least for that user.

 

 

2. 분석하기

As long as ② the user’s focus is on the technology itself / rather than its use / in promoting learning, instruction, or performance, 

-> 사용자의 초점이 기술 그 자체에 있는 한 / 그것의 용도(쓰임새)에가 아니라 / 학습, 교육, 혹은 성과를 촉진하는 데 있어서

-> A rather than B : B가 아니라 A 이다 

 

 

then one ought not to conclude that the technology has been successfully integrated — at least for that user.

-> 그렇다면 / 우리는 결론 내려서는 안된다 / 그 기술이 성공적으로 통합되었다는 것을 — 적어도 그 사용자에게는

 

-> 결론입니다. 기술의 쓰임새, 용도에 초점을 맞춰서 사용자가 그것을 어떻게 잘 활용하는가가 중요하다는 겁니다.

 

 

3. 복습하기

As long as ② the user’s focus is on the technology itself rather than its use in promoting learning, instruction, or performance, then one ought not to conclude that the technology has been successfully integrated — at least for that user.

사용자가 학습, 교육 또는 성과를 촉진하는 데 사용하는 것보다 기술 자체에 초점을 맞추고 있는 한, 적어도 해당 사용자를 위해 기술이 성공적으로 통합되었다고 결론을 내려서는 안 된다.

 

*unobtrusive: 눈에 띄지 않는

 

 

여기까지입니다.

 

 

어때요, 제대로 이해되셨죠?

 

 

지금까지 재미짐영어 미키박쌤이었습니다.

 

 

 

다른 자료도 많이 활용하세요.

 

 

 

네이버 유튜브에서 '미키박'이라 검색하시면 많은 자료 활용하실 수 있습니다.

 

 

 

감사합니다.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

728x90